Lajittelu- ja luokitteluleikit ovat kaksivuotiaan mielestä hauskoja ja samalla kehittävät mm. loogista ajattelukykyä ja muistia. Iso ja pieni ja ovat taaperomme puheessa päivittäin ja hän itse luokittelee näihin kokoluokkiin kaikkea koirista porkkananpaloihin.
Me olemme rakentaneet duploista torneja ja vertailleet niitä. Mikä torneista on suurin? Mikä torneista on pienin?
Taaperosta on hauskaa myös järjestää tornit suuruusjärjestykseen. Ohjaan häntä kyselemällä, mikä torneista on suurin ja laitamme sen jonon ensimmäiseksi. Mietimme, mikä tulee sitten. Ja lopulta taapero on kysymysteni avulla osannut järjestää palikat suuruusjärjestykseen.
Olemme tutkineet suurempaa ja pienempää myös erilaisten esineiden avulla. Olen koonnut yhteen esineitä, joista kustakin on tarjolla pienempi ja suurempi versio.
Taaperon tehtävänä on järjestää pienet ja isot esineet ryhmiin. Tämä tapahtuu vielä esine kerrallaan. Ota sukat. Kumpi sukista on iso? Kumpi sukista on pieni? Laitetaan iso sukka tälle puolelle ja pieni sukka tälle puolelle. Välillä kysyin myös, kummalle puolelle vaikkapa pieni pallo kuuluu. Olen huomannut taaperon tarvitsevan selkeät alueet, jonne esineet tulee laittaa. Usein käytämme esimerkiksi kahta lautasta, mutta nyt osa esineistä oli niin isoja, etteivät ne mahtuneet lautaselle. Ilman selkeitä alueita taaperon on vaikea hahmottaa tehtävää. "Lisää, lisää!" taapero vaati taas tehtävän jälkeen, joten varsin mieluisaa on tällainen touhuilu.
Lähetä kommentti